12. 04. 2019

Je těžké něco postavit?

V pátek 12. dubna jsme se zúčastnili projektového dne na Stavební fakultě VŠB. Program byl pro nás připravený od 8 do 12 hodin. Na začátku jsme se sešli ve veliké aule, kde proběhla prezentace pana Miroslava Rosmanita. V rámci ní jsme se dozvěděli, jak se staví a plánují různé stavby (například domy, jiné budovy či konstrukce mostů).
Ať už se jednalo o stavby menší, nebo o obrovské giganty, tak náš zájem se postupně zvyšoval. Dále nám také byly poskytnuty informace o tom, co je za potřebí, aby se takoví „Obři“ vůbec mohli postavit. Dozvěděli jsme se, která budova je nejvyšší na světě. Že to je Burdž Chalífa (nejvyšší mrakodrap, postavený ve městě Dubaji). Zde uvedu další z mnoha zajímavostí, které stojí za povšimnutí: že druhý největší most na světě byl postavený ve Francii – most Millau, dosahující výšky až 343 m, délky 2 460 m a šířky 32 m, dále vzdálenost 2 km mezi pilíři mostu Akaši – Kaikjó. A určitě nás zaujala také 165 km dlouhá železnice pro rychlovlak v Číně, která byla postavena, aby nedocházelo k nehodám při přejezdech. ++
Druhá polovina programu tvořila obcházka stanovišť, jenž pro nás připravili studenti a odborní pracovníci zdejší fakulty. První stanoviště bylo v tělocvičně, kde jsme si otestovali naši architektonickou schopnost při stavbě mostu, a tam jsme teda všichni do jednoho pohořeli. Poté jsme si vyzkoušeli slalom na vozíčku pro postižené, kde jsem se stal držitelem nejhoršího času. Následovalo vyzkoušení brýlí s různými nemocemi, například se šedým zákalem a brýlemi, které simulují stav opilého člověka (3 promile alkoholu). Pokračovali jsme dále na stanoviště se slepeckou holí, na kterém jsme si mohli vyzkoušet život lidí, kteří přišli o zrak. Pak jsme se posunuli na druhé stanoviště, tam jsme si ukázali zkoušku betonu, výztuže a ukázku profometru, kterým se hledají železobetonové výztuže. Na třetím bodu naší okružní cesty proběhla prezentace, tentokrát šlo o číslo ?. Tady nás zaujalo hlavně to, na kolik desetinných míst se tohle číslo zaokrouhluje. Aktuální odhad je okolo 31,5 bilionu desetinných míst. Mohli jsme na počítači vyzkoušet různé matematicko-logické úlohy, například sestavit ve 3D a 2D modelu planety, které obíhají kolem Slunce. Na našem konci, tedy čtvrtém stanovišti, jsme navštívili obor Geotechniky. Dozvěděli jsme se, že Geotechnika je věda o zemině. Lidé se tady zabývají stavbou tunelů. Používají k tomu dva způsoby. Prvním z nich je použití výbušnin a vrtů. Druhý způsob je pomocí tunelovacích strojů. Seznámili jsme se také s pojmem geotechnický monitoring – sledování vibrací (pozorování množství vody, stav půdy a pevnosti, aby se takový most mohl vůbec postavit). Takhle jsme prožili páteční dopoledne. Závěrem bych jen dodal, že tahle zkušenost byla pro všechny hodně zajímavá a užitečná. Uvidíme, třeba se jednou někteří z nás vydají v budoucnu tímhle směrem.

Z univerzity VŠB Štěpán Lapisz

Náš facebook

Náš instagram

Youtube